Assortiment/

Beter dierenwelzijn

We voelen ons verantwoordelijk voor dierenwelzijn en zetten ons daarom al jaren in voor betere leefomstandigheden van dieren. In 2011 zijn we gestart met de verkoop van verse vleesproducten met het Beter Leven keurmerk. Het is onze ambitie om uiteindelijk 100% duurzaam en diervriendelijker vlees aan te bieden. Wat betreft vers varkensvlees voldoet nagenoeg het hele assortiment aan het Beter Leven keurmerk. Aan het eind van 2016 droeg 50% van ons verse kipassortiment het Beter Leven keurmerk en in 2018 zal 75% van ons vers vleesassortiment aan dit keurmerk voldoen. Doordat ook onze leveranciers goed met elkaar samenwerken, wordt vlees van kop tot staart gebruikt en komt het Beter Leven keurmerk op heel veel producten terug. Niet alleen op vers vlees maar ook op soepen, vleeswaren, broodsalades en kant-en-klaarmaaltijden.

Omdat voor de omschakeling naar duurzamer vlees tijd en ruimte nodig is, investeren we ook in tussenstappen. Zo introduceerden we begin 2016 een nieuwe kip met betere leefomstandigheden zoals meer ruimte in de stal en afleidingsmateriaal. Ondanks dat het hier ging om een zorgvuldig voorbereide stap, kregen we vragen van maatschappelijke organisaties over het gekozen kippenras en mogelijke dierenwelzijnrisico’s. Deze vragen hebben we serieus genomen en samen met experts van Wageningen Universiteit en de leverancier onderzocht. Op de meeste aspecten van welzijn, zoals gemeten met de Welzijnsmonitor Vleeskuikens, was de score voldoende tot goed. Om dit verder te verbeteren en dierenwelzijnrisico’s verder uit te sluiten hebben we besloten om over te stappen op een ander, langzamer groeiend kippenras.