Ons maatschappelijk jaarverslag 2013/2014 laat zien hoe Lidl in Nederland op weg is naar morgen. En blijft! Ook in 2015 en verder zullen we investeren in duurzame ketens van onze producten. We creëren uiteindelijk toch de meeste impact door te sturen op ons assortiment. Onze invloed raakt zo ook de keuzes van klanten. Een voorbeeld daarvan is dat vanaf begin 2015 al onze bananen gecertificeerd zijn met het Rainforest Alliance-keurmerk. Hiermee dragen we bij aan duurzame bosbouw en landbouw en bieden we onze klanten alleen nog maar de verantwoorde keuze. Ook de komende jaren nemen we over de breedte van het assortiment verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld wat betreft dierlijke producten, daar hebben we grote ambities op het gebied van dierenwelzijn en milieuvriendelijkheid.

Medewerkerbetrokkenheid zien we als essentieel onderdeel van de verdere ontwikkeling van ons duurzaamheidstrategie. Onze mensen zijn uiteindelijk degenen die het verschil maken. Verantwoord ondernemen enthousiasmeert en inspireert: het maakt iets los in mensen, op alle niveaus in de organisatie. De afgelopen twee jaar zijn we er in geslaagd om met enkele middelen grote stappen vooruit te zetten op dit vlak. Ons nieuwe personeelsmagazine, met daarin ruim aandacht voor verantwoord ondernemen, is daar een tastbaar voorbeeld van. 2015 staat verder in het teken van bredere stakeholderbetrokkenheid. Ook dit jaar organiseren we een CSR Partnerdag waarop verschillende bedrijven en maatschappelijke organisaties bij ons te gast zijn: de ideale gelegenheid voor feedback op ons beleid en op onze verslaglegging. Het mooie van verantwoord ondernemen is dat je op allerlei manieren stappen kunt zetten, zowel grote als kleine stappen, die onze bedrijfsvoering verbeteren. Zo stoppen we met het oplaten van ballonnen bij filiaalopeningen en dringen we het gebruik van plastic tasjes bij het groenteschap terug. De bouw van een nieuw duurzaam distributiecentrum is juist weer een voorbeeld van een grote stap. Zo gaan we als Lidl op alle fronten verder, ‘Op weg naar morgen!’.

Boodschap om mee te nemen >