maatschappij/

Spelenderwijs leren

Jaarlijks organiseren we de Lidl Museumactie zodat kinderen spelenderwijs leren over cultuur, geschiedenis, kunst en natuur. Klanten die aan de actie meedoen, gaan voor €1 naar het museum. In 2016 namen ruim 25 musea en duizenden klanten aan de actie deel.

Een speciale samenwerking was er met het Maritiem Museum in Rotterdam, waar we partner en sponsor waren van de familietentoonstelling De wereld op je bord. Deze tentoonstelling leert bezoekers waar ons dagelijks eten vandaan komt en welke rol de scheepvaart hierbij speelt. Bijvoorbeeld dat de oer-Hollandse aardappel oorspronkelijk uit Zuid-Amerika komt en veel groente en fruit nog dagelijks per schip naar ons land wordt vervoerd. Een leuk en leerzaam dagje uit voor jong en oud!

Samenwerking Voedselbank

Het aantal Nederlanders dat maandelijks te weinig geld overhoudt om gezonde voeding, kleding en andere producten te kopen groeit. Het werk van de 167 Voedselbanken is daarom zeer zinvol. Wekelijks voorzien zij ongeveer 80.000 mensen van voedsel. Wij ondersteunen de Voedselbank met producten, maar ook financieel. Veel van onze klanten doneren hun statiegeld aan de Voedselbank. In 2016 konden we, namens onze klanten, voor de tweede keer een cheque van maar liefst 500.000 euro uitreiken aan de Voedselbank. Dit geld gebruikt de Voedselbank voor de bedrijfsvoering en voor grote aankopen zoals koelingen, busjes, computers en kratten. We vinden het waardevol om op deze manier een bijdrage te kunnen leveren aan het werk van de Voedselbank.

Naast de Voedselbank zijn we betrokken bij andere lokale initiatieven en sponsoren we bijvoorbeeld vaak groente en fruit bij sportevenementen. Om niet alleen vanaf het hoofdkantoor maar juist dichterbij vanuit onze distributiecentra en filialen maatschappelijk betrokken te zijn, stelden we in 2016 intern een richtlijn op over ons sponsorbeleid.