MEDEWERKERS/ Highlights

Veilig en gezond

Om dag in dag uit je werk goed en met plezier te kunnen doen is een ergonomisch verantwoorde en veilige werkplek essentieel. Om de balans van de werkbelasting en wat een medewerker aan kan in kaart te brengen, voeren we jaarlijks werkplekonderzoeken uit. Dit doen we in goede samenwerking met onafhankelijke dienstverleners die kundig zijn op het gebied van arbeid en gezondheid. Op basis van een risico ‑inventarisatie en ‑evaluatie worden maatregelen vastgesteld om de werkplek van onze medewerkers te verbeteren. Zo hebben in 2014 bedrijfsfysiotherapeuten al onze medewerkers op de distributiecentra getraind om de ideale tilhouding aan te nemen, hebben we de pallethoogten teruggebracht en de schapindeling in de filialen zo aangepast dat zwaardere producten minder hoog staan.

Het werkplekonderzoek vindt het jaar rond plaats om onze medewerkers nu en in de toekomst het beste te bieden.

Naast veiligheid vindt Lidl de gezondheid van haar medewerkers belangrijk. Het stimuleren van beweging is hierin een speerpunt. Gedurende het hele jaar organiseren en sponsoren we sportevenementen. In 2014 deden we bijvoorbeeld mee aan de Global Corporate Challenge, een internationaal gezondheidsinitiatief over bewegen en gezonde voeding, dat speciaal is gericht op het bedrijfsleven. Het doel was helder: zet 10.000 stappen per dag. Lidl nam de uitdaging aan, met als resultaat dat de deelnemende medewerkers van het hoofdkantoor in 100 dagen in totaal 222.692.363 stappen zetten.

Medewerkers aan het woord

Tevreden medewerkers zijn onmisbaar voor iedere organisatie. We vinden het belangrijk naar onze medewerkers te luisteren en bieden onze medewerkers graag de mogelijkheid om verbeterpunten aan te dragen. Regelmatig voeren wij een medewerkerenquête uit en gaan we aan de slag met de uitkomsten. Via de in 2013 uitgevoerde medewerkerenquête lieten medewerkers weten dat er nog verbeterpunten waren voor de interne communicatie.

Dit resulteerde onder andere in de lancering van ons personeelsmagazine ‘Helemaal Lidl’. Het magazine is gemaakt voor en door medewerkers van Lidl, die hun ervaringen en bijzondere verhalen met elkaar delen. Met dit magazine leren we elkaar en daarmee ook onze organisatie nog beter kennen en waarderen.

Diversiteit maakt sterk

Wij willen dat iedereen, zowel klanten als medewerkers, zich in ons herkennen en zich thuis voelen bij Lidl. We streven daarom naar diversiteit in ons personeelsbestand, waarbij onder andere geslacht, religie, leeftijd en huidskleur geen rol spelen. We hanteren het principe van gelijke kansen en bieden alle medewerkers een optimale persoonlijke en professionele ontwikkeling. Onze overtuiging is dat dit leidt tot betere teamprestaties. Want diversiteit zorgt ervoor dat we elkaar aanvullen en dat maakt onze organisatie sterker.

"Ik ken geen organisatie in Nederland die in één jaar zoveel daad bij het woord voegde rond meer vrouwen in management."

Esther Mollema

Direction in Leiderschap & Diversiteit

Samenwerken in de praktijk

Om ons diversiteitsbeleid te versterken hebben we ondersteuning gevraagd van Esther Mollema van trainings- en ontwikkelingsbureau Direction. Zij heeft onder meer het thema Female Leadership binnen onze organisatie op de kaart gezet. Als vrouwen hun ambities beter weten te formuleren en realiseren, komt dit niet alleen de vrouwen in kwestie ten goede maar de gehele organisatie. Hier gaan we mee door. En om deze boodschap ook zelf uit te dragen heeft Lidl deelgenomen aan het initiatief Women at the Top van Make a Move. Vrouwelijke leidinggevenden van onze organisatie zijn op Hogescholen en Universiteiten in gesprek gegaan met vrouwelijke studenten om hen te inspireren en motiveren de top van het bedrijfsleven te bereiken.

Esther Mollema

Directeur Direction

"Het streven naar meer genderdiversiteit in management wordt bij Lidl stevig omarmd en uitgevoerd. Het commitment bij Lidl is hoog om hier echt het verschil in te maken. De directie en het management tonen een verfrissende leergierigheid en inzichten worden snel en goed ingevoerd. Ik ken geen organisatie in Nederland die in één jaar zoveel daad bij het woord voegde rond meer vrouwen in management."