Maatschappij/ Highlights

Meer genieten, minder verspillen

Jaarlijks wordt in Nederland 2,15 miljard kilo voedsel verspild. Deze verspilling vindt in de hele keten, van boer tot bord, plaats. De grootste verspilling vindt plaats in huishoudens. Per persoon gaat het om bijna 50 kilo per jaar ter waarde van zo’n €150. Dat is natuurlijk zonde en daarom willen we zelf minder verspillen en ook onze klanten hierbij een handje helpen.

We bieden klanten in onze filialen concrete hulpmiddelen, waaronder de wekelijkse ‘1 Nu & 1 Later’ aanbieding. Deze aanbieding maakt het mogelijk om over een langere periode van een aanbieding te genieten. Hierdoor kopen klanten niet in een keer te veel en wordt er minder verspild. En samen met het Voedingscentrum gaven we in 2014 de Bewaarwijzer weg, met een uitleg van de ideale koelkastinrichting en tips voor het bewaren en invriezen van producten.

Ook binnen onze eigen bedrijfsvoering gaan we verspilling tegen. Samen met leveranciers proberen we onze processen te optimaliseren door verpakkingen te verbeteren en reststromen hoogwaardig te benutten. Eind 2013 zijn we daartoe een intensieve samenwerking met de Voedselbank aangegaan. Groente en fruit dat eind van de dag niet meer in onze filialen wordt verkocht, wordt geselecteerd op kwaliteit en geschiktheid voor de Voedselbank. Op onze distributiecentra zijn medewerkers speciaal getraind om deze selectie uit te voeren. Sinds 2014 levert Lidl als enige retailer op landelijk niveau groente en fruit aan de Voedselbank. Door dit initiatief gooien we zelf minder weg en zorgen we ervoor dat de 37.000 huishoudens die gebruikmaken van de Voedselbank gezonde producten krijgen.

Voor €1,- naar het museum!

Musea beheren ons cultureel en maatschappelijk erfgoed en zijn van grote waarde. Ontdekken, kijken én doen, dat kan allemaal in het museum. Daarom organiseerde Lidl in 2013 voor de eerste keer de Lidl Museumactie. Met deze actie zetten we musea op de kaart en genieten onze klanten van een leuk en leerzaam dagje uit met het hele gezin. Wegens succes van de eerste editie is de actie in 2014 herhaald en verder uitgebreid. Maar liefst 25 musea, verspreid over het land en met zeer diverse tentoonstellingen deden aan de actie mee.

​Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Jet Bussemaker, bezocht het Muiderslot om de Museumactie te openen. De Lidl Museumactie sluit aan bij de wens van het Ministerie van Onderwijs dat musea en andere instanties samenwerken om zowel bekend als nieuw publiek voor een museumbezoek te interesseren.

Samenwerken in de praktijk

In 2013 en 2014 was Lidl wederom partner van Duurzame Dinsdag. Op deze dag staan innovatieve duurzame ideeën uit de samenleving centraal. Samen met de andere partners van Duurzame Dinsdag spannen we ons in om ondersteuning vanuit de overheid en politiek te krijgen om deze ideeën verder te ontwikkelen. Jaarlijks sponsort Lidl op Duurzame Dinsdag de ‘Duurzame Voedsel Prijs’, deze ging in 2013 naar het initiatief ‘Goede vis op het bord’ en in 2014 naar ‘Gezondheid met smaak’.

450.000 online Lidl-fans

Omdat de online wereld vandaag de dag een spiegel is van de offline wereld, staan we ook daar dagelijks in direct contact met onze klanten. We hebben ruim 450.000 fans op Facebook en daar komen er ongeveer 200 per dag bij. Daarmee zijn we de op 4 na grootste bedrijfspagina in Nederland. In Europa zijn we de grootste supermarkt op Facebook, met actueel ruim 14 miljoen fans!

Al deze fans verwachten wel dat we iets leuks te vertellen hebben. We vertalen onze aanbiedingen naar leuke Facebook updates, vertellen welke nieuwe filialen openen en delen onze duurzaamheidactiviteiten. Hierop ontvangen we veel reacties, vragen en suggesties, zo ontstaat een waardevolle dialoog. Door dit contact leren we voortdurend en kunnen we nog beter inspelen op de wensen van onze klanten.

Staatssecretaris Dijksma

Ministerie Economische Zaken

“Voedselverspilling is zonde van het geproduceerde voedsel én van het geld. De consument kan hierin echt het verschil maken, maar ook het bedrijfsleven timmert goed aan de weg. Lidl pakt dat handig aan, door samen met hun klanten én met de leveranciers voedselverspilling tegen te gaan.”