Klimaat/ Highlights

Duurzaamste distributiecentrum

In juni 2013 openden we een nieuw distributiecentrum in Heerenveen. Het distributiecentrum, met een oppervlakte van 46.000 m2, werd voorzien van een ‘4 sterren BREEAM-NL Nieuwbouw certificaat’ (Excellent) voor duurzame bouw. Nog niet eerder werd een distributiecentrum van zo’n omvang op zo’n hoog niveau gecertificeerd. Het werd dan ook direct het meest duurzame distributiecentrum van Nederland. Na de opening hebben we nog een stap gezet door op het dak 2.300 zonnepanelen te plaatsen, voldoende om op een zonnige dag het volledige distributiecentrum van energie te voorzien.

“Verantwoord ondernemen is bij Lidl in de hele bedrijfsvoering verweven.”

Marjan Minnesma

Stichting Urgenda

Samenwerken in de praktijk

Het distributiecentrum in Heerenveen heeft Lidl vanuit gebruikersperspectief ontwikkeld. Aan de hand van de BREEAM-standaard is een zo duurzaam mogelijk distributiecentrum gebouwd. Het brede pakket aan maatregelen van deze standaard werkte daarbij enthousiasmerend en stimuleerde alle betrokkenen om steeds een stap verder te gaan. Dankzij de intensieve en constructieve samenwerking met onze aannemer, installatiebureaus, ingenieurs en leveranciers van bouwmaterialen en technieken is het ‘4 sterren BREEAM-NL Nieuwbouw Oplevercertificaat’ (Excellent) behaald.

Eerste gebouw met Energielabel A++++

In de gemeente Stein hebben we in september 2014 het eerste gebouw in Nederland met het energielabel A++++ gebouwd. Het energielabel geeft aan hoe energiezuinig het filiaal is en geeft inzicht in de energiebesparende maatregelen. Een van de maatregelen is de plaatsing van zonnepanelen die op een zonnige dag voldoende stroom leveren om het filiaal zelfvoorzienend te laten zijn. Daarnaast is het filiaal volledig met LED en is een pakket van hoge isolatiemaatregelen toegepast. Het Energielabel A++++ is de hoogst haalbare klasse van het label en bekrachtigt onze ambitie op het gebied van duurzaam bouwen. Voor filialen die we nieuw bouwen geldt sinds 2014 het filiaal in Stein als de standaard. Na de opening van het filiaal in Stein zijn binnen een half jaar nog 9 filialen met Energielabel A++++ geopend.

De realisatie van het filiaal in Stein staat niet op zich, want als discounter gaan we van nature zuinig om met energie. In alle filialen besparen we waar mogelijk energie door te investeren in energiezuinige apparatuur. Sinds 2014 voorzien we alle nieuwe en gemoderniseerde filialen van LED-verlichting. Dit levert een energiebesparing op van ruim 30% ten opzichte van bestaande verlichting. Ook het gebruik van aardgas brengen we steeds verder terug, met als gevolg dat de meeste filialen geen aardgasaansluiting meer hebben. Het verwarmen van de filialen vindt dan plaats middels elektrische warmtepompen. Sinds 2012 gebruiken we bovendien voor de energie die we nodig hebben uitsluitend groene stroom.

Energiebewust werken

Het nemen van energiezuinige maatregelen leidt tot optimaal resultaat als ook energiebewust wordt gewerkt. Daarom heeft Lidl zich in 2014 als eerste retailer in Europa ISO50001 laten certificeren. Deze norm richt zich specifiek op het terugdringen van het energieverbruik van een organisatie. Om het certificaat te behalen hebben alle filiaalmedewerkers de ‘Lidl Energiebewust!’-training gevolgd en geleerd hoe zij energiebewuster kunnen werken. Deze training maakt inmiddels vast onderdeel uit van ons inwerktraject, zodat ook alle nieuwe medewerkers energiebewust werken. Energie besparen doen we samen!

Marjan Minnesma

Stichting Urgenda

“Verantwoord ondernemen is bij Lidl in de hele bedrijfsvoering verweven. Met alle initiatieven die bij de bouw van dit nieuwe distributiecentrum zijn genomen, laat Lidl zien dat er aan alle aspecten op het gebied van duurzaamheid is gedacht. Hiermee toont Lidl leiderschap en vormt daarmee hét voorbeeld voor vele bedrijven.”